Hľadanie krajiny-nekrajiny
V súčasnej dobe je veľmi vzácne začuť vyjadrenie: „Radšej čítam knihu ako sedím pri počítači, sledujem televíziu, či surfujem po internete“. Čítanie z kníh sa stáva okrajovou činnosťou, ktorá je čoraz menej vyhľadávaná.
Napriek tomu, pomaly zisťujeme, že čítanie má svoje jedinečné čaro a okrem toho je prospešné. O tento krok späť – vrátiť sa ku knihe a čítaniu, sa snažia rôzne organizácie a iné inštitúcie organizovaním konferencií, kampaní, literárnych aktivít, verejných čítaní, čítacích maratónov a pod.
Pre podobný krok sme sa rozhodli aj my a to pripravením prvého ročníka podpornej, zážitkovej aktivity čítania detí „Hľadanie Krajny-Nekrajiny“. Našu snahu podporili aj knižné vydavateľstvá a kníhkupectvá.
Aktivitu sme rozdelili na dve časti podľa veku detí (doobedný a poobedný program, viď pozvánky). Okrem čítajúcich detí sme pripravení aj na začiatočníkov v čítaní a tiež nečítajúcich, ktorých k budúcemu čítaniu môžeme motivovať zážitkom.
Čo sa bude diať: cez rôzne tvorivé a zážitkové aktivity sa budeme dotýkať tajomstiev kníh, budeme pátrať a hľadať, skákať , vytvárať a čarovať s písmenami.
Čo sa diať nebude: nebudeme čítať celý čas, nebudeme sedieť v tichu, nebudeme prekladať knihy zo strany na stranu :)
Preto čítajme spolu 12.3.2011, v priestoroch Obecného úradu Mojzesovo
10.00 – 11.30 deti od 4 – 8 rokov (pozri priložený plagát TU)
13.00 – 14.30 deti od 9 – 14 rokov (pozri priložený plagát TU)
Upozornenie: Budeme radi, ak si deti prinesú svoju obľúbená knihu!
O čítaní:
POZITÍVA ČÍTANIA
- rozvíja slovnú zásobu – pojmy, ktoré dieťa nadobudne pri „prvom“ čítaní, sa postupne spájajú do širších súvislostí a ich potvrdzovanie v životnej realite pomáha pri ich zapamätávaní.
- rozvíja sociálne vzťahy – dieťa je pri čítaní pri rodičovi blízko, rodič mu priamo venuje svoj čas a cielene ho rozvíja. Pôsobí to na oboch upokojujúco, čo sa odráža aj na vytváraní celkovej dobrej atmosféry v rodine.
- sprostredkúva informácie o okolitom svete – dieťa je „hladné“ po nových informáciách a tento hlad najlepšie zasýtia osoby pre neho najbližšie – rodičia. Tí majú (resp. by mali mať) najvyšší záujem a zodpovednosť pri podpore vývinu svojho dieťaťa.
- prispieva k rozvoju sústredenia – pri čítaní dieťa celou svojou bytosťou vníma zaujímavé obrazy spojené s hovoreným slovom prostredníctvom dôverne známeho hlasu rodiča. Celým telom vyjadruje vzrušenie nad novými, zaujímavými obrazmi alebo starými, známymi knihami. Postupne dieťa pripravíme na čítanie obrázkov dlhšími, dvojslovnými vetami. Hovoríme mu, čo sa na obrázku deje alebo popisujeme vlastnosti zobrazených vecí – medvedík spí, kohút kikiríka, chlapec sa smeje, auto trúbi, sivý slon, zelená tráva...
- čítaním sa dieťaťu dostáva veľa hodnotných podnetov v „koncentrovanej podobe“. Sú to podnety zrozumiteľné, stále, opakovane podávané, dostatočne veľké a čitateľné. Oproti mihotavým, povrchným televíznym obrázkom, ktoré sa náhle zjavia a rýchlo stratia, je možné obrazy v knihe predkladať opakovane a pozorovať tak rôzne detaily.
- pre dieťa i pre rodiča je čítanie v ranom detstve aktívnym oddychom.
„V mnohých rodinách knihy ešte stále obstoja v silnej konkurencii elektronických médií – počítačov, DVD prehrávačov či televízie. Veľa rodičov deťom knihy kupuje alebo aspoň požičiava a čítajú si spolu, aj keď z časového hľadiska sa to pomaly stáva luxusom. Spoločné čítanie je veľmi hodnotným časom, ktorý môžeme s deťmi stráviť,“ hovorí Petra Mitašíková, PhD., z Katedry liečebnej pedagogiky PdF UK v Bratislave, riaditeľka občianskeho združenia OpenPlay, podporujúceho výskum, publikačnú činnosť a terapeutickú prácu s klientmi v oblasti liečebnej pedagogiky.
Zdroj a pre viac info . hľadaj tu: http://www.mamaaja.sk/ActiveWeb/Article/2222/podme_si_citat.html